دنیای بازی

توضیحاتی در مورد بازی های کامپیوتری

دنیای بازی

توضیحاتی در مورد بازی های کامپیوتری

نگاهی به بازی «Operation Flashpoint»

از این بدتر وجود نداره

 

یک روز گرم تابستانی به محل کار جدید خود می روید و با رییس خود چند ساعتی را در خصوص کار و باید ها و نبایدها صحبت می کنید. ساعتی را در دفتر خود می گذرانید که ناگهان صدای زنگ خطر را می شنوید و همزمان نیز از بلندگوی شهر اعلام می شود که به شهر حمله نظامی شده و شما نیز شهر را ترک می کنید.

بازهم جنگ در یوگسلاوی، نیروهای آمریکایی و صرب و مسلمان. همه با هم دشمنند و به کسی رحمی نمی کنند. بازی در سبک اکشن – سوم شخص و به اصطلاح Shooting است. یک بازی هیجان انگیز که ضعفهای زیاد در بازی، هیچ گونه رقبتی برای ادامه بازی وجود ندارد. ماجرای داستان، سالهای خونین و جنگ 1992 در یوگسلاوی را بازگو می کنند که با مداخله نظامی آریکا و ناتو این کشور تجزیه شد. شما به عنوان سرهنگ صرب در این بازی ایفای نقش می کنید و باید در مراحل بازی با نیروهای آمریکایی – اغلب با این نیروها – و یا نیروهای روس مبارزه کنید. در این بازی نیز شما می توانید نیروهای خود را همانند یک فرمانده هدایت و به هر یک از سربازان خود دستورات جداگانه ای بدهید، و این دستورات نیز با توانایی های هر یک از سربازان متفاوت است. در این بازی شما و تیم همراهتان اهداف تعیین شده از سوی مرکز فرماندهی را پیدا و نابود سازید. در بازی می توانید مهمات مورد نیاز خود را از کسانی که مرده اند به دست آورید و یا اینکه سلاح خود را عوض کنید.

اما با همه این جذابیتها، بازی Operation Flashpoint، آنچنان که باید گرافیک مناسبی داشته باشد، ندارد. گرافیک بازی آنچنان ضعیف است که هیچ رقبتی به بازی ایجاد نمی کند. ضعف در طراحی ساختمانها، صورتهای زاویه دار، نوشته های ناخوانا همه باهم این ضعف را قوی تر می کنند. اما گرافیک بازی در مواقعی بسیار عالی کار می کند، زمانیکه شما نارنجک پرتاب می کنید و یا با RPG به تانک و یا مکانی شلیک می کنید، آتش این انفجارها دیدنی است. اما بازهم یک ضعف دیگر در بازی نمایان می شود، مکان انفجار به حدی مسخره طراحی شده است که به هر چیزی شباهت دارد به جز خرابی حاصل از یک انفجار.

اما در بازی جنبش دهان، زمانیکه شخصی مشغول حرف زدن باشد، بسیار جالب است. اما بازهم ضعف گرافیکی در اینجا نیز خودنمایی می کند، حرف ها تمام می شود و دهان هنوز می جنبد. البته ممکن است در پایان شخص زمزمه ای کند و ما نمی شنویم!

نحوه به دست گرفتن اسلحه نیز بسیار ضعیف است. در واقع دست آنچنان بزرگ است که اسلحه در برابر دست خیلی کوچک. همچنین سایه های اجسام در بازی حالتی غیر طبیعی دارد و به جای آنکه گوشه های انتهایی سایه ها حالتی Blur داشته باشد، دیده نمی شود. بدتر ازاین مورد نیز وجود دارد، بعضی از سایه ها زاویه دارند. اما نحوه نور پردازی به سایه بسیار ماهرانه انجام شده است و گاهی اوقات نور مانع از دید صحیح توسط دوربین خواهد شد. البته در بازی حالت پرسپکتیو به خوبی راعایت شده است و اجسامی که به شما نزدیک می شوند با حالتی طبیعی بزرگتر می شوند. در واقع بزرگنمایی و بزرگ شدن اجسام چند مرحله ای نبوده و به صورت فریم به فریم بزرگ می شوند.

با گذشت از گرافیک بازی  Operation Flashpoint، افکت های صوتی در بازی نسبت به گرافیک بسیار بهتر است. صدای موتورهای دیزلی مانند تانک و خودروها و صدای انسانها بسیار عالی کار شده است. به عنوان نمونه شما می توانید صدای تانک و یا نزدیک شدن هر جسمی را با کیفیت عالی بشنوید. اما با این وجود صداهایی که برای افکت های صدایی مانند انفجار، حرکت اتومبیل ها همه یکسان هستند و تنوع صدایی وجود ندارد.

با ابن وجود نکته ی دیگری که در بازی باعث می شود تا حوصله فرد از بازی کردن سر برود، زمان است. گاهی اوقات زمان فرا رسیدن برخی از ماموریتها آنچنان زیاد است که تصمیم به خروج از بازی را خواهید گرفت. اما امکانی که در بازی وجود دارد کنترل زمان است، بدین صورت که شما می توانیدزمان بازی را تا دو یا چهار برابر سریعتر کنید. منترل بازی راحت و ساده است. به راحتی می توانید به افراد گروهتان دستور حمله یا عقب نشینی بدهید. به راحتی می توانید هدفها را تعیین کنید تا افراد شما با تمام نیرو به آنها حمله و نابود سازند. بازی از این نظر که حالتی استراتژیک دارد، بسیار جذاب است و به خصوص آنکه دستورات صادر شده از سوی شما دقیقا انجام خواهد شد و شما یک فرمانده خوب هستید که برای نجات جان افرادتان همه کار خواهید کرد.

این بازی هم تحت شبکه و هم تحت اینترنت قابل اجراست و با پیدا کردن همگروهی های خوب می توانید یک بازی بسیار جذاب دیگری را تحت شبکه و یا اینرنت تجربه کنید. مراحل بازی تحت نت Operation Flashpoint کمی متفاوت از مراحل اصلی است، اما بسیار جذابتر و هیجان آورتر از مراحل عادی.

در هر حال این بازی یک بازی متوسط به سمت منفی است که از امتحان بازی عملیات نقطه جوش هیچ ضرری نخواهید کرد.

نظرات 2 + ارسال نظر
بازاریاب جمعه 25 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 03:28 ب.ظ http://www.adinehbook.com

کتاب های خود را با بازاریابی اینترنتی رایگان بخرید!

XXX جمعه 30 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 05:57 ب.ظ

تۄ برو اتاری بازی.نمی خواد نظرای عتیقتو بگی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد