دنیای بازی

توضیحاتی در مورد بازی های کامپیوتری

دنیای بازی

توضیحاتی در مورد بازی های کامپیوتری

نگاهی به بازی «Constantine»

کونستانتین حامی زمین

 

فیلم کنستانتین در ژانر فیلمهایی است که در مورد ارواح ساخته شده است. یک فیلم بسیار هیجان انگیز و تماشایی. فیلمی که در مورد ورود شیطان به شهر لوس آنجلس است. و در این فیلم قرار است که شیطان به همراه پسرش کنترل زمین را به دست گیرد و همه انسانها را روانه جهنم کند.

داستان فیلم آنقدر جذاب و دیدنی بود که شرکت Bit Studio امتیاز ساخت بازی این فیلم را در سال 2005 از شرکت فیلمسازی برادران وارنر گرفت. بازی Constantine همانند فیلم از هیجان بالایی برخوردار است. ماجرای بازی در مرود ورود شیطان به زمین است که می خواهد زمین را تسخیر کند و جان کونستانتین باید به کمک دوستان و برخی از فرشتگان نیک مانع کار شیطان و پسرش شود. Constantine یک بازی تکنفره است که در ژانر اکشن و سوم شخص ارایه شده است و نبود امکان بازی گروهی یکی از ضعفهای بازی است.

در بازی شما در نقش جان کونستانتین، جن گیر معروف شهر لوس آنجلس ظاهر خواهید شد، که چهره بازیگر معروف هالیوود کیانو ریوز همانند بازی ماتریکس خود نمایی می کند. در ابتدای بازی همانند فیلم، جان جنی که از جهنم فرار کرده و وارد دنیای انسانهای خاکی شده را از بدن یک دختر بچه مکزیکی خارج کنید.

جان همیشه سیگاری بر لب دارد و می داند که عمر زیادیبرای زندگی در میان انسانها ندارد و از همین رو برایش هیچ چیز مهم نیست. اما جان اینبار در میان خوبی و بدی قرار گرفته است و از آنجایی که دوست دارد به بهشت رود تا شخص دیگری همانند وی به روح او غذاب را هدیه ندهد به کمک انسانها شتافته تا مانع از ورود شیاطین به زمین شود تا راهی باشد برای بخشش گناهان او.

یکی از مراحل بازی سفر به جهنم است.جان کنتسانتین با قدرتهای ماورای انسانی قادر است به دنیای پس از مرگ رفته و آنجا نیز به کارهای خیر می پردازد و درسی به یاد ماندنی به ارواح خبیث بدهد. در این مرحله از بازی جان در جهنم به دنبال نشانه هایی از زمان ورود شیطان به زمین می گردد. جهنم همانند فیلم مکتنی است در همان شهر با همان خیابانها، اما با این تفاوت که همه چیز در آتشی بسیار گرم می سوزد و ارواح خبیث بر آن حکمرانی می کنند و جان در این دنیای وحشتناک باید به دنبال نشانه ها برود و با هیولاهای جهنمی مبارزه کند.

پس از خارج کردن جنی که از جهنم فرار کرده شما مامور می شوید تا مانع ورود شیطان به زمین شوید که البته کار چندان راحتی نیست. جان به کم کلیدهای W،A،S و D به ترتیب به جلو، چپ، راست و عقب حرکت می کند. در کل برای حرکت جان شما دچار مشکلات اساسی نخواهید شد و با کمی تحمل این مشکلات از بازی لذت خواهید برد و با پیشرفت بازی و افزایش هیجان بازی این مشکل را به باد فراموشی خواهید سپرد.

در بازی شما به نیرویی احتیاج دارید تا ماهیت واقعی انسانها و موجوداتاطراف خود را ببینید و از همین رو با استفاده از کلید  Qمی توانید نیروهای اهریمنی را مشاهده کنید. این کار در مراحل بازی به شما بسیار کمک می کند تا بتوانید حتی مکانهایی که از دید انسانهای عادی پنهان است را ببینید و وارد این مکانها شده و جادو و کمک های لازم برای انجام هر یک از مراحل بازی را دریافت کنید. یادتان باشد که زمانیکه شما از این قدرت استفاده می کنید تقریبا وارد دنیای مردگان شده اید و از همین روح تمام مدتی که این دگمه فعال است صداهای عجیبی به گوش شما خواهد رسید و تصاویر نیز به گونه ی دیگری دیده خواهند شد و شما می توانید نشانه هایی که شیاطین بر روی در و دیوار گذاشته اند را مشاهده کنید.

در بازی شما از اسلحه ای را دارید که با تمامی اسلحه های انسانی متفاوت است و فقط برای از بین بردن ارواح باید استفاده شود و شما می توانید با این اسلحه جنهایی را که با چهره بسیار زشت خود به شما حمله می کنند، از بین ببرید. اینجاست که جان به آنها می گوید به همانجایی که تعلق دارید، بازگشتید.

جان دشمنان بی شماری دارد که در شهر آزادانه در حال گشت و گزار هستند و به همان اندازه نیز دوستان کم اما بسیار باهموش و قدرتمندی را دارد. جان با کمک این دوستان یاد می گیرد که چگونه بر دشمنان اهریمنی خود غلبه کند و بتواند از خود در برابر دشمنان حفظ کند. جان با کمک فشار کلید Alt میتواند از انواع جادوهایی که در حین بازی یاد می گیرد از خود دفاع می کند، البته نباید فراموش کرد که برای از بین بردن برخی از اجنه ها شما باید از کلید Ctrl استفاده کنید که گاهی باید آب مقدس باشد و گاهی نیز صدای وحشتناکی که مانع از جنب و جوش ارواح و جنها و هیولاهای جهنمی خواهد شد و شما باید فرصت را غنیمت بدانید و آنها را از بین برید.

البته زمانی به وجود می آید که چندین جن و هیولاهای جهنمی به شما حمله می کنند و با کمک از جادو می توانید رعدهایی را خبر کنید یا نوری را ساتع کنید که این ارواح خبیث را از بین خواهد برد، البته انجام هر یک از این روشها راههای مختلفی دارد که در حین بازی بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.  

سال 2005، سال استفاده از روش های جدید فیلمسازی در بین بازیها بود که در این بازی نیز رخنه کرده است. شما با کمک کلید Space می توانید به سرعت چرخشی 180 درجه کنید و با حالتی سینماتیک به طرف دشمن شلیک کنید و دشمن را با یک گلوله از پای درآورید.

گاهی اوقات برای هدف گیری دقیق تر شما نیاز دارد که کمی دوربین را به سمت جلو ببرید تا محیط دور را به راحتی ببینید. این امکان توسط دگمه «>» وجود دارد و با زدن همین دگمه به حالت طبیعی خود برمی گردد.

جان آدمی است که بسیار کنجکاو است و برای پیدا کردن هر رازی که در این دنیای انسانی پنهان شده است هر کاری می کند و حتی برای اینکار جان دوست صمیمی و کشیش خود را در خطر می اندازد و سرانجام شیطان روح او را از جانش جدا می کند و روانه دنیای پس از مرگ می کند. جان نیز برای گرفتن انتقام دوست خود مانع ورود پسر شیطان خواهد شد که این کار اورا تا مرز مرگ می برد و اینجاست که شیطان مانع از ورود روح او به بهشت خواهد شد و ریه های چرکین و بیمار را از او می گیرد و در ازای آن یک ریه سالم به او می دهد تا در این دنیای انسانی در فقدان مرگ دوستان خود زندگی کند.

بازی Constantine از نظر گرافیکی در حد قابل قبولی است و از بازی کردن این بازی خسته نخواهید شد. اما در همه سایتهای بازی امتیازی که به گرافیک بازی داده اند کمی بی انصافی است، بازی از نظر گرافیکی هیچ گونه مشکل اجرایی ندارد و به راحتی بر روی تمامی کارتهای گرافیکی با رم بالای 64 مگا بایت قابل اجراست. گرافیک محیط اطراف بازی بسیار طبیعی طراحی شده است که حتی قدرت گرافیکی بالای بازی را می توان در دموهای بازی مشاهده کرد. البته هیچ چیزی کامل نیست و در بازی نواقص گرافیکی نیز وجود دارد به عنوان مثال زمانیکه شما در کنار حصار بیاستید تقریبا نیمی از دوربین از حصار عبور خواهد کرد.

هرچند کنترل دوربین بازی کمی مشکل است اما با کمی بازی کردن می توان کنترل بازی را به دست گرفت اما این کنترل تا حدودی عذاب اور است و در مواقعی باعث آسیب دیدن جان خواهد شد.

صدا و افکت های صوتی بازی بسیار عالیست و نمی توان هیچ ایرادی را بر کلیت آن وارد کرد. موزیک هیجان انگیزی که زمان رویارویی با جنها را به شما یادآوری می کند و صدای جنهای فراری که به شما حمله ور شده اند و ناله جان از آسیبی که به وی وارد شده است همگی حاکی از قدرت بالای صوتی بازی است. اما بازهم ضعفهایی را در صوت بازی می توان پیدا کرد، به عنوان مثال صدایی برای حرکت بروی سطوح مختلف وجود ندارد و یا اینکه در رختشور خانه با وجود کارکردن ماشن های لباس شویی هیچ صدایی به گوش نمی رسد.

امتیازی که می توان به این بازی داد از 10 نمره 7.5 است. یعنی  گرافیک 8/10، صوت 7/10، ماجرای بازی 8/10 و حرکت 7/10.

کدهای تقلب بازی را می توان از سایت  gholizadeh.irذخیره کنید.

نگاهی به بازار بازی ایران

بازی بدون Xbox 360

 

تا به امروز هر وقت در سایتهای اینترنتی که در مورد بازی اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهند، همیشه لغت Xbox 360 به من زبون درازی می کرد. همیشه دوست داشتم که بدونم چه دستگاهی است که تمامی شرکت های بزرگ ارایه دهنده بازی، بر وری این دستگاه مانور می دهند. در ضمن همگی بر این ادعا هستند که کار گرافیکی Xbox 360 بسیار عالیست. و در خبرها و گزارشها نیز می بینیم و می خوانیم که این دستگاه جدید در امر بازی جای PS2، PS3 و PC را گرفته است. آنچنان قدرتمند است که در پایان سال 2005 تمامی دستگاه در بیشتر کشورها وجود نداشت و تقاضای جدید را به شرکت می فرستادند. هر روز نیز یک بازی جدید با گرافیکی کاملا طبیعی و زیبا وارد بازار بازیهای سری Xbox می شود، چنان طبیعی که به راستی انسان را به بازی کردن با این دستگاه، جذب می کند.

اما چرا در ایران از این غول قدرتمند بازی خبری نیست؟ یکی از عوامل اصلی ناشناخته ماندن این دستگاه در ایران، تبلیغات کم برای این دستگاه است. در واقع نبود شرکتی که بخواهد این دستگاه را وارد ایران کند و برای آن تبلیغ کند علت اصلی این مهم است. دلیل اینکه هیچ شخص حقیقی و حقوقی حاضر به انجام این ریسک نیست، نبود اطمینان از برگشت سرمایه است. زیراکه اکثر خانواده های ایرانی فرزندان خود را از بازی کردن در فصل مدارس منع می کنند و امکان فروش این دستگاه فقط در فصل تابستان امکان پذیر خواهد بود.

حتی با پذیرش این ریسک از سوی فرد یا شرکتی، قیمت نسبتا بالای این دستگاه نسبت به PS2 و PC خطر ضرر در واردات این دستگاه را تقویت می کند. دستگاه های Xbox در ایالات متحده با قیمتی در حدود 300 دلار و در کشورهای اتحادیه اروپا به قیمت نزدیک به 300 یورو و در بریتانیا کبیر با قیمتی در حدود 200 پوند به فروش می رسد. البته مدلی دیگر از این دستگاه وجود دارد که با تغییراتی در قدرت پردازش و گرافیک در ایالات متحده و کشورهای اروپایی با قیمتی در حدود 400 دلار و در بریتانیای کبیر با قیمتی در حدود 280 پوند به فروش می رسد. و با توجه به بازار دلالی ایران قیمت تمام شده این دستگاه های بازی چیزی در حدود 350 هزار تومان تا 400 هزارتومان برای مدل معمولی آن خواهد بود. که خرید یک PC برای یک خانواده معمولی ایرانی بسیار مرغون به صرفه تر خواهد بود.

سری دستگاه های Xbox به مانند سری دستگاه های PS بوده با این تفاوت که امکان پخش فرمتهای صوتی و تصویری PC را داراست و امکان بازی به صورت Online را نیز در این دستگاه تعبیه شده است، تا یک برتری به سری بازی های PS به وجود آید و شرکت Microsoft را رقیب جدی شرکت Sony می کند. البته این دستگاه همانند PC از هارد درایو برای اجرای بازیها استفاده می کند و در واقع می توان این دستگاه را تلفیقی از PC و PS دانست. سری دستگاه های Xbox از یک درایو DVD بهره می برند که بیشتر فایلهای تصویری و صوتی مانند WMA، MP3، DVD+R/RW و CD-RW را در بر می گیرد و از فرمت تصویری JPEG برای مشاهده عکس استفاده می کند.

این دستگاه سه و نیم کیلویی، مانند PC از یک سیستم عامل استفاده می کند که توسط تیم طراحی Microsoft ، با نام Xbox 1.0 بر وری دستگاه نصب است. اما این دستگاه یک کامپیوتر ختنگی نیست، اما از بسیاری از کامپیوترهای رو میزی قدرتمند تر است.

کدهای تقلب بازی Quake 4

بینهایت قدرت

 

برای اینکه بتوانید کدهای تقلب بازی را وارد کنید و از بازی لذت ببرید، ابتدا دکمه های [Ctrl] و [Alt] و [~] را فشار دهید. سپس برای آنکه رویین تن شوید دستور god را وارد کنید. برای آنکه تمامی اسلحه ها را با مهمات بینهایت دریافت کنید، دستور give all را وارد کنید.

سایر دستورات:

 

نتیجه                                                                                  کد تقلب

        com_journal 1                                                                Record journal

 crash                                                                     Crash game

kill                    Kill current target; suicide if no one is targeted

noclip                                                                      No clipping

notarget                                                 Ignored by most enemies

give health                                                                  Health to 100

aasStats                                                              Show AAS stats

کدهای تقلب بازی قاتل حرفه ای 3

حرفه ای و بدون خطا

 

سری بازی های Hitman که در ایران با نام قاتل حرفه ای شناخته شده است، از بازیهایی است که بسیار طرفدار دارد. یک بازی هیجان انگیز در سبک اکشن که فقط و فقط شما نباید آدم بکشید بلکه باید همانند یک قاتل زمان را مد نظر داشته باشید و برای فرار از مخمصه ها راه های مختلف را پیدا کنید و به خاطر بسپارید. حتی باید زمانی نیز به مانند یک جاسوس به طور ناشناس در شهر پرسه بزنید تا زمان مناسب برای کشتن فرد مورد نظر فرا رسد.

اما شاید شما دلتان بخواهد که این فاصله های زمانی وجود نداشته باشد و به راحتی در شهر با اسلحه بچرخید و کسی نیز مزاحم کارتان نشود.

پس برای راحتی کار ابتدا از پوشه بازی فایل hitmancontracts.ini را پیدا کرده و دستور EnableCheats 1  و EnableConsole 1  را به خطهای دستوری بازی اضافه کنید و فایل را ذخیره نمایید و سپس بازی را اجرا کنید. حال که در بازی هستید دکمه ~ را زده و دستورات تقلب را وارد کنید. برای آنکه رویین تن شوید باید دستور god 1 را وارد کنید تا تیر دشمن به شما اثر نکند. چنانچه این دستور شما را ارضا نکرده است برای انکه از دید دشمن مخفی شوید و حالتی به مانند روح داشته باشید دستور invisible را وارد کنید. اگر هم دوست دارید که یک انبار اسلحه شما را پشتیبانی کند و برای کشتن هر یک از دشمنان از یک نوع اسلحه استفاده کنید می توانید از دستور giveall و give some را وارد کنید. دستور infammo را زمانی وارد کنید که مهمات شما رو به پایان است تا دیگر نگران اتمام مهمات نباشید و تا روز قیامت شلیک کنید. چنانچه علاقه ای به اتمام هر یک از مراحل بازی ندارید می توانید از دستور end level استفاده کنید.

حالا دیگر شما یک قاتل حرفه ای هستید که تیرتان نیز خطا نمی رود. موفق باشید.

نگاهی به بازی «Marine Heavy Gunner: Vietnam »

جنگی دارم و باید تمامش کنم

 

ویتنام سال 1967، یورش ارتش قدرتمند آمریکا به جنگلهای گرم و استوایی ویتنام. گروهانی دور افتاده از مرکز فرماندهی با هدف نجات تعدادی از سربازان ایالات متحده که در کمپ ویژه اسرا در دست سربازان ویتنامی اسیر شده اند. نبردی سخت در جنگلهای پوشیده از درختان بلند قامت و حرکت در رودخانه های کم آب جنگلی و محافظت از گروهان در تپه های ویتنام. همگام با دیگر افراد تیم شما به عنوان یک هوی گانر یا بهتر بگویم تیربارچی گروه باید به نبرد نیروهای ارتشی و مردمی ویتنام بروید.

مسیرهایی را باید طی کنید که در همه جای آن سربازان ویتنامی پنهان شده اند و از همه طرف به سمتتان تیر شلیک می شود. در دریا و رودخانه ها نیز آرامش ندارید و قایق های گشتی ویتنامی به شما حمله خواهند کرد.

«گرانت»، شخصی است که شما مسوولیت حفظ جان او را دارید و باید در زمانهای مناسب مسوولیت حفظ جان دیگر افراد تیم را نیز بر عهده بگیرید و با شلیک های مرگبار خود به سمت دشمن آنها را از پای در آورید. گرانت و همراهانش در این مبارزه آنقدر مهمات و کمکهای اولیه با خود دارند که می توانند سالهای سال در جنگلهای ویتنام مبارزه کنند. آنها علاوه بر نجات سربازان آمریکایی در بند ویتنامی ها باید سر دسته یکی از گردانهای ویتنامی را پیدا و با خود به مقر فرماندهی بیاورند.

بازی Marine Heavy Gunner: Vietnam که در سال 2004 توسط شرکتGroove Games  در سبک اول شخص – تیراندازی، برای سنین بالای 17 سال، به بازار بازی ها ارایه شده است، از نظر گرافیکی در حد متوسط است. گرافیک به کار رفته در بایزی در آن حد گرافیک بازی های ارایه شده در سالهای اخیر نیست. در پردازش برخی از قسمتهای بازی، همچون برگهای درختان به طرز زیبایی کار شده است و برگ درختان با وزش باد به حرکت در می آیند و یا اینکه مه موجود در جنگلها مانع از دید صحیح شما خواهد شد، اما همین برد گرافیکی دارای ضعف بسیار بزرگی است، تکرار صحنه های موجود  در بازی و نبود دید در عمق زیاد از ضعفهای بازی است.  یکی دیگر از ضعفهای بازی در گرافیک، زمانی است که شما به سربازان ویتنامی شلیک می کنید، بدین معنی که به علت خطای محاسبه در بازی با آنکه شما به طور مداوم به آنها شلیک می کنید، اما سرپا هستند و شما را هدف قرار می دهند و زمانیکه شما هدفگیری خود را کمی این طرف و آن طرف می کنید، این سربازان از پای در می آیند. از نظر دیدن افراد دشمن در برخی از مراحل دچار مشکل خواهید شد و در برخی از مراحل دشمن را از صد فرسنگی رویت خواهید کرد. به هر حال این بازی از نظر گرافیکی موقعیتی بین خوب و بد را به خود اختصاص می دهد.

صدار در Marine Heavy Gunner: Vietnam بسیار متفاوت از گرافیک بازی است. افکتهای صوتی به کار رفته در بازی بسیار عالی است. در واقع سعی شده است که در به وجود آوردن افکت های صوتی در بازی حالتی سینماتیک را تداعی کنند، مانند شلیکی هایی که از چند جهت به شما می شود. اما بازهم در برخی از مراحل بازی ضعف صوتی نیز وجود دارد. مانند زمانیکه شما بر نفر بر سوار هستید و پشت اسلحه سنگین 50 میلیمتری این خودرو هستید. صدای به وجود امده از شلیک آنچنان قوی نیست که شما قادر نباشید تا چیزی را بشنوید اما همین حالت زمانیکه شما با اسلحه M60 پیاده به جنگ دشمن می روید، صدای شلیک بسیار قوی است و همین حالت در برخی دیگر از اسلحه ها وجود دارد و سعی شده است تا صدایی طبیعی را برای اسلحه ها و انفجارها کار گذاشته شود.

در بازی سربازان آمریکایی به صورتی صحبت می کنند که شما را در یک گروه واقعی قرار میدهد. اما زمانیکه هر یک از افراد گروه شروع به صحبت کردن می کنند، دهان شخص باز نمی شود! ولی صدای فر به گوش می رسد. البته این نیز از ضعفهای گرافیکی بازی است. همچنین زمانیکه فرمانده ویتنامی شروع به صحبت می کند، در بیان لغات انگلیسی اشتباه دارد.

یکی از نکاتی که در بازی وجود دارد، البته بستگی به بازی شما دارد یا خوب است یا بد، تعداد زیادی جعبه مهمات و جعبه های امدادی در بازی وجود دارد که شما می توانید کمبودهای خود را از این جعبه ها رفع کنید. در واقع، تعداد زیاد این جعبه ها باعث می شود که بازی بسیار راحت و آسان شود و شما با مشکل جدی در بازی رو به رو نشوید.

کنترل بازی توسط موس و صفحه کلید است. کنترلی بسیار راحت و آسان. یادگیری نحوه کنترل و حرکت «گرانت» در کمتر از 15 دقیقه امکان پذیر است. در هر حال این بازی چنان ساده است که شما سختی یک بازی جنگی را درک نخواهید کرد. این بازی را برای رفع خستگی حتما تهیه نمایید.

نگاهی به بازی «Baseball Mogul 2007 »

ضربه به سمت بینهایت

 

بازی های ورزشی را می توان به همه سنین تجویز کرد و مطمئن بود که تمامی افرادی که این بازیها را انجام می دهند لذت خواهند برد، حتا اگر این بازی را تا به حال انجام نداده اند. بازیهای ورزشی از آن جهت که بسیار سرگرم کننده است و هیچ گونه اضطراب و ترسی را برای فرد به وجود نمی آورد مخاطبان زیادی را دارد.

اما بعضی از بازی کردن با بعضی از بازیها کمی دشوار است، به هر حال برای انجام هر بازی داشتن اطلاعاتی در خصوص آن بازی نیاز است. مثلا برای انجام بازی بسکتبال یا راگبی باید بدانید که چه حرکاتی خطاست و چگونه باید حمله کرد. بازی Baseball Mogul 2007 نیز از این قاعده مستنثنا نیست، و شما باید بدانید که چه گونه توپ را پرتاب کنید و چه گونه به توپ ضربه بزنید تا بهترین امتیاز را برای خود و تیمتان بگیرید.

این بازی از نظر گرافیکی بسیار عالیست و حرکات بازیکنان در بازی همانند بازیکنان واقعی تیم است. در بازی شما با تیمهای معروف لیگ آمریکا سرو کار دارید و بازیکنان واقعی تیم در بازی حضور دارند. اما شما فقط اسامی آنها را در جدول بازیها خواهید دید و در زمان بازی دو شخص برای پرتاب توپ و ضربه زدن به توپ هستند که حرکات آنها فیلم برداری شده است و در بازی کار شده است. اما بازهم بعضی اوقات حرکاتی دیده می شود که بازیکنان اصلی تیم ها آن حرکات را انجام می دهند و در بازی اعمال شده است که تا حدی بازی را زیبا می کند.

بازیهای ورزشی از آن جهت طرفدار دارد که هیجان بازی در آنها بسیار زیاد است، اما در بازی Baseball Mogul 2007 چنین چیزی دیده نمی شود. شما به عنوان یک کلیک کننده در بازی، مکان توپها را هدایت خواهید کرد و از سایر لذات بازی محروم خواهید بود و چنان بازی به سرعت به پیش می رود که هیچ یک از حساسیت های بازی را درک نخواهید کرد.

شما در هر لیگ همچون سایر بازیهای ورزشی یک سری از بازیها را در خارج از خانه و یک سری را در زمین حریف انجام می دهید. از این رو، در بازیهای خانگی تصویر پس زمینه شما، بخشی از ورزشگاه خانگی شماست و تصویر پس زمینه در بازیهای خارج از خانه نیز تصویر ورزشگاه حریف شماست. تصاویری که در آن ورزشگاه ها مملو از جمعیت مشتاق برای دیدن بازی است. اما یک تصویر ثابت و بدون روح. فقط و فقط یک تصویر. بدون هیچ حرکتی. ضعفی که در ایجاد هیجان بازی به آن توجه نشده است.

اما صداهای موجود در بازی. صدا و افکت های صوتی بازی Baseball Mogul 2007 همانند گرافیک آن هم خوب است و هم بد. خوب از آن جهت که برای انواع ضربه ها چند صدای مختلف وجود دارد و همزمان با ضربه زدن به توپ نیز صدای بازیکن نیز شنیده می شود که بازگوی قدرت بازیکن در ضربه زدن به توپ است. اما صداهای پس زمینه بازی آنقدر تکرار می شود که بر ضعف و خستگی ناشی از بازی کردن افزده می شود.

در مورد کنترل بازی می توان گفت هیچ کنترلی وجود ندارد. فقط کافیست که شما بلد باشید موس را در دست خود بگیرید. فقط همین.

روند بازی در دمو Baseball Mogul 2007، مربوط به لیگ 2006 آمریکاست که در جدول بازی های شما، بازیهای خانگی و خارج از خانه مشخص شده است و شما می توانید هر یک از انها را انتخاب کنید و به بازی مشغول شوید. البته در نسخه کامل بازی شما می توانید بر ماشین زمان سوار شوید و بازیهای سالهای گذشته را تکرار کنید و نتایج بازیها را تغییر دهید.

شما با انتخاب تیم مورد علاقه ی خود و وارد کردن نامتان در لیست بازیکنان تیم قرار بگیرید که با انجام هر بازی امتیازمثبت و یا منفی را برای خود کسب کنید و یک بازیکن خوب باشید و یک بازیکن که حتی ضعیف ترین تیمها نیز حاضر به پذیرش شما نباشند.  شما با انجام بازی پول دریافت خواهید کرد و می توانید بازیکنان ضعیف تیم را بفروشد و در ازای آن بازیکنان بزرگ دیگر تیمها را برای تیمتان استخدام کنید تا برایتان بدوند. از بازیکنان 11 هزار دلاری تا بازیکنان 30 میلیون دلاری، همگی روزی برایتان توپ زده اند.

به هر حال از بازی کردن این بازی فقط برای یکبار لذت خواهید برد و بعد از مدتی کوتاه این بازی را از دستگاه خود پاک خواهید کرد.

نگاهی به بازی «وادی مردگان 3»

مراقب اطراف باش

 

برخی اوقات بازی هایی که به بازار ارایه می شوند، تکراری هستند. بدین معنی که محتوای داستان و روند بازی به مانند سایر بازیهایی است که در این سبک وجود دارند و صد البته معروفتر، زیباتر و هیجان انگیزتر.  

داستانهایی که همگی حکایت از موجودات عجیب و غریبی است که توسط یک دانشمند جهش ژنتیکی پیدا کرده و عاشق خورد خون هستند و در برابر گوشت تازه بی تاب.

بازی «وادی مردگان 3» نیز در همین داستان چرخ می خورد و شما به عنوان نفر اول بازی باید این شیاطین را از بین ببرید، همچنین باید سر منشا آن را پیدا و نابود سازید. البته همچون دیگر بازیهای ارایه شده در همین راستا، انجام این ماموریت آنچنان سهل و آسان نیست. موجودات عجیب و غریبی که در سر راه شما سبز ، مانع از انجام سریع این ماموریت خطیر می شوند. شما، لیزا روگان،یک اسلحه ساچمه ای بسیار پرقدرت در دست دارید و در کنار ماموز «جی» به نبرد هیولاهای پنهان در آسمان،زمین و دیوار می روید. در حین بازی علاوه بر از بین بردن این موجودات گاهی اوقات «جی» به دردسر میافتد و اینجاست که شما باید در زمان کوتاه به او کمک کنید که برای کسب امتیاز بیشتر برایتان مفید خواهد بود.

از مراحلی می گذرید که در هر بخش آن موجودات عجیب تری به هیولاهای عادی بازی اضافه خواهد شد. در این بازی شما با انواع موجودات زنده آشنا خواهید شد و به عبارتی نوعی گردش علمی خطرناک است، از انسانهای جهش یافته تا حیوانات و گیاهان خونخوار و با هوش. اما این موجودات از آنجایی که زنده هستند با کمی دقت در هدفگیری به راحتی از بین خواهند رفت. شما که در نقش لیزا هستید به همراه جی باید این موجودات را از سر راه بردارید .

در کل ماجرای داستان همان ماجرای قدیمی موجودات عجیب و غریب و قهرمان بازی شماست. شما و یک ارتش از موجودات عجیب و غریب که از دیدن لیزا و جی دست و پای خود را گم کرده اند. البته در بازی «وادی مردگان 3» موجودات عجیب کمی متفاوت شده اند. در واقع باهوش تر شده اند، آنها با کمک گرفتن از تجهیزات ساختمانی و آزمایشگاه خود را مسلح کرده اند و در جای جای این ساختمان در انتظار شما نشسته اند .

گرافیک بازی «وادی مردگان 3»، در حد خودش بسیار عالیست، اما با توجه به تبلیغات گسترده ای که در سایتهای بازی برای ورود آن شد، انتظار کیفیت بهتری در اذهان نقش یبسته بود. نکته مثبت در گرافیک بازی حالات اندام موجودات و انسانها در بازی است که بسیار عالی کار شده است، مانند صورتها و دستان و اجسامی که در دست آنها جای گرفته است، چنان عالی و همخوان هستند که راقب به ادامه بازی خواهید شد. البته نکته دیگری که می توان در ارزیابی مثبت این بازی ارزشمند دانست حالت طبیعی اندامهای لیزا و جی هستند که گویا شرکت سگا برای این دو نقش اصلی بازی وقت بسیاری را گذاشته است. اما شرکت سگا اینبار نیز نتوانست خواسته علاقه مندان بازیهای ترسناک را برآورده کند، زیراکه نبود تاثیر فشنگ های شلیک شده بر روی در و دیوار و یا ناپدید شدن اجساد، برای کاهش قدرت گرافیکی بازی از ضعفهای این بازی است.

همانطور که گرافیک بازی «وادی مردگان 3» در مجموع ضعیف است، صدا و افکت های صوتی بازی نیز در حد بسیار پایینی قراردارد، آنچنان پایین که برای یک بازی ارایه شده در سال 2005 شایسته نیست. صداهایی که از موجودات مختلف شنیده می شود همه به یک حالت است ویا صدای آسانسور مدام تکرار می شود.

صدا عنصری است که در بازیها به شما بسیار کمک خواهد کرد و در هدایت شما به سمت هدف، در مسیر صحیح بسیار موثر است. در بازیهای ترسناک صداهایی وجود دارد که هیچ موجودی در پشت این صدا وجود ندارد و تنها برای ایجاد و القای ترس و وحشت به وجود آمدهاست. البته گاهی اوقات در دموی بازی «وادی مردگان 3» صداهایی شنیده خواهد شد، ولی در جریان بازی به غیر از موسیقی بازی که تکرار این موسیقی خود خستگی بازی را دوچندان می کند و صدای موجودات روبه روی شما، چیزی شنیده نمی شود.

از گرافیک و صدای ضعیف این بازی بگذریم به کنترل بازی می رسیم. کنترل لیزا در بازی «وادی مردگان 3»، بسیار ساده است و این سادگی آنچنان زیاد است که هیچ لذتی در بازی به وجود نخواهد آمد. حتی در حالتی که بازی را در فرم سخت آن قرار می دهید کنترل لیزا چنان راحت است که به راحتی موجودات عجیب در بازی را از پای درخواهید آورد.

سادگی کنترل نقش اول بازی، لیزا در این بازی آنقدر راحت است که با کمی گذشت زمان، فراموش خواهید کرد که شما با یک کامپیوتر شخصی بازی می کنید.  یکی از دیگر مواردی که خیلی بازی را ساده کرده است نبودن مسیر های دیگر در بازی است، یعنی شما فقط و فقط یک مسیر را در پیش رو دارید و باید همین مسیر را تا انتها بروید و مطمئن باشید که به هدف خواهید رسید.

به دیگر ضعف این بازی می توان به نبود امکان ذخیره کردن در حین بازی اشاره داشت. بنابراین شما باید هر مرحله را تا پایان آن بروید و سپس می توانید این بازی را ذخیره نمایید و در غیر این صورت اگر در اواخر هر مرحله کشته شوید باید تمام مسیر های طی شده ان مرحله را از صفر شروع کنید.