دنیای بازی

توضیحاتی در مورد بازی های کامپیوتری

دنیای بازی

توضیحاتی در مورد بازی های کامپیوتری

نگاهی به بازار بازی ایران

بازی بدون Xbox 360

 

تا به امروز هر وقت در سایتهای اینترنتی که در مورد بازی اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهند، همیشه لغت Xbox 360 به من زبون درازی می کرد. همیشه دوست داشتم که بدونم چه دستگاهی است که تمامی شرکت های بزرگ ارایه دهنده بازی، بر وری این دستگاه مانور می دهند. در ضمن همگی بر این ادعا هستند که کار گرافیکی Xbox 360 بسیار عالیست. و در خبرها و گزارشها نیز می بینیم و می خوانیم که این دستگاه جدید در امر بازی جای PS2، PS3 و PC را گرفته است. آنچنان قدرتمند است که در پایان سال 2005 تمامی دستگاه در بیشتر کشورها وجود نداشت و تقاضای جدید را به شرکت می فرستادند. هر روز نیز یک بازی جدید با گرافیکی کاملا طبیعی و زیبا وارد بازار بازیهای سری Xbox می شود، چنان طبیعی که به راستی انسان را به بازی کردن با این دستگاه، جذب می کند.

اما چرا در ایران از این غول قدرتمند بازی خبری نیست؟ یکی از عوامل اصلی ناشناخته ماندن این دستگاه در ایران، تبلیغات کم برای این دستگاه است. در واقع نبود شرکتی که بخواهد این دستگاه را وارد ایران کند و برای آن تبلیغ کند علت اصلی این مهم است. دلیل اینکه هیچ شخص حقیقی و حقوقی حاضر به انجام این ریسک نیست، نبود اطمینان از برگشت سرمایه است. زیراکه اکثر خانواده های ایرانی فرزندان خود را از بازی کردن در فصل مدارس منع می کنند و امکان فروش این دستگاه فقط در فصل تابستان امکان پذیر خواهد بود.

حتی با پذیرش این ریسک از سوی فرد یا شرکتی، قیمت نسبتا بالای این دستگاه نسبت به PS2 و PC خطر ضرر در واردات این دستگاه را تقویت می کند. دستگاه های Xbox در ایالات متحده با قیمتی در حدود 300 دلار و در کشورهای اتحادیه اروپا به قیمت نزدیک به 300 یورو و در بریتانیا کبیر با قیمتی در حدود 200 پوند به فروش می رسد. البته مدلی دیگر از این دستگاه وجود دارد که با تغییراتی در قدرت پردازش و گرافیک در ایالات متحده و کشورهای اروپایی با قیمتی در حدود 400 دلار و در بریتانیای کبیر با قیمتی در حدود 280 پوند به فروش می رسد. و با توجه به بازار دلالی ایران قیمت تمام شده این دستگاه های بازی چیزی در حدود 350 هزار تومان تا 400 هزارتومان برای مدل معمولی آن خواهد بود. که خرید یک PC برای یک خانواده معمولی ایرانی بسیار مرغون به صرفه تر خواهد بود.

سری دستگاه های Xbox به مانند سری دستگاه های PS بوده با این تفاوت که امکان پخش فرمتهای صوتی و تصویری PC را داراست و امکان بازی به صورت Online را نیز در این دستگاه تعبیه شده است، تا یک برتری به سری بازی های PS به وجود آید و شرکت Microsoft را رقیب جدی شرکت Sony می کند. البته این دستگاه همانند PC از هارد درایو برای اجرای بازیها استفاده می کند و در واقع می توان این دستگاه را تلفیقی از PC و PS دانست. سری دستگاه های Xbox از یک درایو DVD بهره می برند که بیشتر فایلهای تصویری و صوتی مانند WMA، MP3، DVD+R/RW و CD-RW را در بر می گیرد و از فرمت تصویری JPEG برای مشاهده عکس استفاده می کند.

این دستگاه سه و نیم کیلویی، مانند PC از یک سیستم عامل استفاده می کند که توسط تیم طراحی Microsoft ، با نام Xbox 1.0 بر وری دستگاه نصب است. اما این دستگاه یک کامپیوتر ختنگی نیست، اما از بسیاری از کامپیوترهای رو میزی قدرتمند تر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد